یکشنبه 30 اردیبهشت سال 1403 مصادف با 19 / 5 / 2024
مرکز امور مشاوران قزوین

گروه خبری : اخبار مرکز

نشست آموزشی دادگاه صالح در جرائم سایبری برگزار شد

از سلسله نشست های آموزشی دوشنبه های حقوقی نشست "دادگاه صالح در جرائم سایبری" با حضور اعضا و کارآموزان مرکز ظهر دوشنبه یازدهم اردیبهشت در سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی قزوین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز وکلای استان قزوین، در  حجت الاسلام والمسلمین سقراط کلینی، دادیار شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب قزوین در این نشست به بررسی انواع جرائم سایبری و دادگاه صالح در رسیدگی به آنها پرداخت.
وی گفت: جرم مزاحمت تلفنی از جرائمی است که  دادگاه صالح در رسیدگی به آن دادگاه محل حدوث نتیجه است و مثلا کسی اگر در تهران مزاحمت تلفنی برای فردی در شيراز ایجاد کند مقام صالح در رسیدگی
به آن دادستان شیراز است.
کلینی گفت: همچنین در جرائمی نظیر کلاهبرداری رایانه ای در قالب تخلیه حساب بانکی یا اختلال در داده دادسرای محل افتتاح حساب یا وجود داده بزه دیده صالح به رسیدگی است.
وی افزود: در زمینه موضوع بر اساس وحدت ملاک از  رای وحدت رویه ۷۲۱ محل کشف یا وقوع جرم مثل جرائم سنتی محلی است که دادگاه آن صالح به رسیدگی است.
دادیار شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب قزوین گفت: محل حدوث نتیجه در جرائم سایبری هم مثل مزاحمت تلفنی است. یعنی محل دریافت پیامک یا پیام توهین آمیز و جرائم اینچنینی چرا که اساسا تحقق این جرائم منوط به ابراز است و تا زمان عدم ابراز اساسا توهینی نشده است.
وی در ادامه گفت: در مورد جرم نشر اکاذیب هم ملاک صلاحیت در رسیدگی جایی است که اکاذیب در آن منتشر شده است اما عده ای دیگر معتقدند که محل بازنشر ملاک است.
کلینی گفت: نظریه اکثریت حقوقدانان بر این است که دادگاه صالح در رسیدگی به جرائم سایبری محل وقوع نتیجه است.
وی افزود : بنده به شخصه محل وقوع جرم را صالح به رسیدگی می دانم چون محل وقوع جرم اینجاست. البته دیوان عالی کشور معتقد است محل اقامت بزه دیده و دریافت کننده پیام صالح به رسیدگی است.
کلینی تاکید کرد: استناد به رای وحدت رویه اداره حقوقی درباره مزاحمت تلفنی و تعمیم آن به جرائم سایبری محل ایراد است و بر این اساس می توان محل وقوع جرم را صالح به رسیدگی دانست.

 

مجموع تعداد نظرات : 0تاریخ درج : 1402/02/13ساعت درج : 20:05:00نویسنده : روابط عمومی مرکز

دیدگاه خود را ارسال کنید
نام و نام خانوادگی
ایمیل
کد امنیتی
refresh
* متن نظر